Ördögűző – Dominion vs. Ördögűző – A kezdet

Nem írtam még bejegyzést film témában, azonban most egy kedvencről lesz szó, ami megérdemel ennyit.
Néhány napja elém került egy film, ami az Ördögűző -Dominium (Dominion – Prequel to The Exorcist) címet viselte. Nagyon furcsa volt számomra, hiszen a legutolsó Ördögűző rész amire emlékeztem, az Ördögűző – A kezdet (Exorcist: The Beginning) címmel látott napvilágot. Az eset kezdett még érdekesebb lenni, mikor észrevettem, hogy a főszerepet ugyanaz a színész (Stellan Skarsgard) kapta mindkét film esetében, viszont a mellékszerepek már rendesen meg lettek keverve és a két film megjelenése között is csak egy év (2004, 2005) különbség van. Nem értettem a dolgot és eléggé zavart is. Az egyik kedvenc filmemmel kapcsolatban így le lennék maradva… ? Ez egy új rész lenne…? Egy éven belül…? Ugyanazzal a színésszel…? Közel ugyanazzal a sztorival…? …Ahh képtelenség…, de akkor mi lehet ez? :)

Rövid nyomozás után (Google) kiderítettem, hogy a negyedik Ördögűző-film keletkezése bizony nehéz szülés volt.

A negyedik rész főszerepét eredetileg Liam Neeson játszotta volna, ám a film rendezője John Frankenheimer halálos betegsége miatt a forgatását Paul Schrader vette át, a főszerepet pedig Stellan Skarsgard kapta meg. Így a Morgan Creek Productions egy teljesen új filmet készített, az elkészült film nem nyerte el a stúdió tetszését, nem tartották elég félelmetes horrorfilmnek, ezért Renny Harlint bízták meg egy új film elkészítésével. Az új rendező keze alatt, egy majdnem teljesen új alkotás született, új forgatókönyvel és többé kevésbé új szereplőkkel. Az új filmet a stúdió már elég félelmetesnek és horrorisztikusnak találta ahhoz, hogy kiadhassa Ördögűző – A kezdet címen (ezt ismertem én is).

Azonban a sztorinak ezzel még nincs vége. A film elég nagyot bukott, és veszteséget jelentett a stúdiónak. (főleg ha beleszámítjuk az eredeti verzió költségeit is, amit be sem mutattak).
Ekkor elővették (részben a remélt plusz bevétel miatt) a Paul Schrader féle filmet, ami lényegében teljesen kész volt, csak nem került bemutatásra.
Ebből lett a Dominium, melyben a Sátán a helyi törzs által kiközösített nyomorék ám ártatlan fiúba költözik. A fiú a megszállottság hatására csodamód gyógyulni kezd. Mindeközben a film helyszínéül szolgáló faluban, a lakosságon, az ott állomásozó brit hadsereg és a helyi törzs tagjain egyre inkább eluralkodik egy furcsa és megmagyarázhatatlan őrület.
Negatívumként említeném, hogy az előző változatban szereplő szexi doktornőt egy eléggé unalmas, semmitmondó barna csaj váltotta le. A démon személyiségének megformálása kevésbé követi a korábbi részekben megszokott végtelenül gonosz, ám mindeközben kissé ironikus és humoros jellemet, de nekem ez is tetszett. Ugyancsak jó ötletnek tartottam, hogy végre részletesebben is megtudhatjuk, hogy mi is történt pontosan Lancester Merrin atyával a háborúban, hiszen ez az esemény az, ami az egész film alatt befolyásolja a pap viselkedését.
A film végét jelentő ördögűzős jelenet nem annyira látványos és effektekkel dúsított mint a 2004-es változatban, de ez nekem személy szerint nem is hiányzott, sőt…

Konklúzióként csak azt tudom mondani, hogy nagy meglepetés volt a Dominium. Egyrészt mert most találtam rá (ez tiszta szégyen), másrészt viszont tényleg nagyon tetszett. Nem állítom, hogy jobb lenne mint az előző verzió, de azt sem, hogy rosszabb. Összességében azt hiszem, hogy mindkét film nagyon jó. Külön külön is megállják a helyüket, de így utólag úgy érzem, hogy kiegészítik egymást.

The Beginning

Exorcist: The Beginning

Prequel to the Exorcist

Dominion: Prequel to the Exorcist

